Wie wij zijn Wie wij zijn

Leeuwarden Huizum-West

Onze wijkgemeente Leeuwarden Huizum-West vormt samen met de wijkgemeente Huizum-Oost de Protestantse kerk Leeuwarden-Huizum. Zij is ontstaan op 1 januari 2006 door het verenigen van de Gereformeerde en Hervormde kerken van Leeuwarden-Huizum. De diensten van onze wijkgemeente vinden plaats in ons kerkgebouw de Kurioskerk en daarbij

bent U van harte WELKOM!

Gebouw Kurioskerk

De naam Kurioskerk is afgeleid van het Griekse woord 'Kurios.'. Zoals bijv. de apostel Thomas dat uitroept nadat hij de wonden in Jezus' opstandingslichaam voelt (Joh. 20:28): "Mijn Heere (=Kurios) en mijn God". Kurios betekent 'Heer, Meester, Eigenaar'.

De Kurioskerk is prachtig gelegen aan de rondweg van Leeuwarden en heeft naast de kerkzaal nog meerdere ruimtes voor diverse bijeenkomsten. Het gebouw is een ontwerp van architect J. Vegter en geopend op 1 oktober 1964. Het huidige orgel (maker Bakker & Timmenga, Leeuwarden) kwam er pas in 1973. In februari 2022 is de verbouwde en opnieuw ingerichte kerkzaal in gebruik genomen.

Water & Geest

In de kerkzaal bevindt zich op de achterwand van het liturgisch centrum een groot houten wandplastiek van kunstenaar Jan Murk de Vries. Het verbeeld ‘Water en Geest’ en werd geplaatst in 1995.